1. Information om företaget
  2. Använd
  3. Beställning och betalning
  4. Leverans
  5. Rätt att avbryta
  6. Klagomål
  7. Personuppgifter
  8. Cookies
  9. Tillämplig lag och plats
  10. Rätt att lämna in klagomål
  11. Med reservation för ändringar


1. Information om företaget

KnowledgeCottonApparel.com (nedan kallad webbplatsen) ägs och drivs av:
KnowledgeCotton Apparel A/S
Balticagade 12A 1:a våningen
8000 Århus, Danmark
Företagsnr: 28115164

Om du har några frågor om våra villkor eller behöver hjälp med beställningen, din beställning eller något annat, vänligen kontakta oss på shop@knowledgecottonapparel.com eller ring +4570209031 (vardagar kl. 09.00-16.00, fredagar kl. 14.30 centraleuropeisk tid)


2. Använd

Du accepterar våra villkor när du beställer varor som finns tillgängliga på webbplatsen. Villkoren utgör ett juridiskt bindande avtal mellan dig och KnowledgeCotton Apparel A/S (som vi kommer att hänvisa till som "KnowledgeCotton Apparel", "vi", "oss" eller "vår"). Läs dessa villkor noggrant och kontrollera att dina beställningsuppgifter är fullständiga och korrekta innan du lägger din beställning. Kontakta vår kundtjänst om du tror att det finns ett problem. Din användning av webbplatsen omfattas också av vår integritetspolicy och våra Cookies.


3. Beställning och betalning

För att handla på webbplatsen måste du vara minst 18 år gammal och ha ett giltigt betalkort som vi accepterar. Om du är under 18 år kan du dock fortfarande köpa varor om du har samtycke från din vårdnadshavare eller på annat sätt har laglig rätt att genomföra köpet.

Hur man köper varor på webbplatsen:

Hitta de varor du vill köpa och lägg dem sedan i "Korgen". Du kan ändra innehållet i din varukorg fram till dess att du beställer, och du kan när som helst kontrollera innehållet och priset på dina varor. Fraktkostnaderna beräknas och visas på sidan "Leverans" efter att du har angett din leveransadress. När du har slutfört din betalning har vi tagit emot din beställning. Det är inte möjligt att ändra innehållet i en beställning efter att beställningen har slutförts.

Vi skickar dig ett e-postmeddelande med en kopia av din beställning omedelbart efter att du har lagt den. Ett bindande köpeavtal ingås först när du har fått ett e-postmeddelande från oss med leveransinformation.

Alla priser på webbplatsen är inklusive moms.

Hur man betalar
Betalningsalternativen visas när du går till "Checkout" på webbplatsen. När du betalar med kreditkort behandlas dina kortuppgifter av Shopify Payments eller Altapay. Alla betalningar sker via en säker och krypterad anslutning. Vi debiterar ditt konto först när din beställning lämnar vårt lager.

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalningsmetoder kan vi i kassan komma att överföra dina personuppgifter i form av kontakt- och orderuppgifter till Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kvalificerar dig för deras betalningsmetoder och för att skräddarsy dessa betalningsmetoder för dig. Dina personuppgifter som överförs behandlas i enlighet med Klarnas egen integritetspolicy.

Vår rätt att neka eller annullera en beställning
Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning om:
- Produkten är slutsåld
- Din faktura eller leveransinformation kan inte bekräftas och/eller vi kunde inte leverera till den angivna adressen
- Du är under 18 år, eller under en högre ålder om ålderskravet för att ingå ett avtal med KnowledgeCotton Apparel är högre enligt tillämplig lag.
- Det var ett fel i det pris som visades på webbplatsen

När din beställning annulleras kommer beloppet att betalas tillbaka till det betalkort eller konto som du använde för att göra betalningen.


4. Leverans

Din beställning kommer att levereras så snart som möjligt efter att vi har mottagit den. Vår leveranstid till europeiska länder är inom 2-9 arbetsdagar.

Vi skickar endast till adresser i följande länder:
Australien, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kanada, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike och USA.

Fri leverans till parcelshop* vid beställningar över €100**. 
För beställningar under 100 euro tillkommer en fraktavgift på 7,50 euro för Drop Point-leverans**.

* I Irland, Schweiz och Storbritannien erbjuder vi endast hemleverans, som är gratis på alla beställningar över 100 € / 100 £.
** Fri leverans erbjuds inte på beställningar som skickas till Australien, Kanada, Malta och USA.

Fraktavgift för hemleverans till dessa länder gäller per den 19 augusti 2025:
Australien: 45,00 euro
Kanada: 30,00 euro
Malta: 15,00 euro
USA: 30,00 euro


För försändelser till Norge gäller följande villkor:
- Fri leverans till paketshop vid order över 1400 NOK
- För beställningar under 1400 NOK tillkommer en fraktavgift på 95 NOK
- Hemleverans erbjuds till ett pris av 120 NOK
- Försändelser till Norge skickas DDP

För försändelser till Danmark gäller följande villkor:
- Fri leverans till paketshop på beställningar över 699 DKK
- För beställningar under 699 DKK tillkommer en fraktavgift på 29 DKK
- Hemleverans erbjuds till ett pris av 59 DKK

För försändelser till Storbritannien gäller följande villkor:
- Gratis hemleverans på beställningar över £100
- Beställningar under £100 tillkommer en fraktavgift på £15
- Försändelser till Storbritannien skickas DDP

För försändelser till Schweiz, Australien, Kanada och USA gäller följande villkor:
- Vänligen observera att vi skickar din vara från ett EU-land och att moms inte ingår i ditt köp.
- Försändelser till Schweiz, Australien, Kanada och USA skickas DAP


Du kommer att få ett e-postmeddelande och/eller ett sms med spårningsnumret och en länk så att du kan spåra din beställning.


5. Rätt att avbryta

Du har 30 dagars ångerrätt om du ändrar dig angående ditt köp. Ångerfristen börjar löpa den dag då du tar emot varan. Varorna är mottagna när de har lagts i din brevlåda, när de har lagts i ett förråd eller liknande enligt överenskommelse med dig eller när de har lämnats till exempel på din arbetsplats. Om försändelserna läggs i en paketbox eller levereras till en butik där du kan hämta dem, börjar ångerfristen inte löpa förrän du har hämtat ut försändelserna i paketboxen/butiken. Paketet kommer att returneras till oss om du inte hämtar ut det innan tidsfristen löper ut. Om denna tidsfrist infaller på en helgdag, lördag, julafton eller nyårsafton förlängs tidsfristen till nästkommande arbetsdag. Om flera olika varor har beställts tillsammans i en enda order men levereras var för sig, räknas denna tidsfrist från den tidpunkt då du får den sista varan.

Du kan välja att returnera dina varor inom ångerfristen. Vi ser detta som att du utnyttjar din ångerrätt. Alternativt kan du inom ångerfristen meddela oss att du vill returnera en eller flera varor från köpet genom att antingen skapa en retur- och/eller bytesorder i vår returportal eller genom att meddela oss skriftligen genom att skicka ett e-postmeddelande till vår kundtjänst på shop@knowledgecottonapparel.comEfter det har du 30 dagar på dig att returnera varorna. 

Du förlorar din ångerrätt om du bryter förseglingen på varor som underkläder som inte är lämpliga att returnera av skäl som rör hälsoskydd eller hygien.

Returnera din beställning
Vi har gjort det enkelt att returnera. Logga bara in HÄR med din e-post och ditt ordernummer*. Du kommer sedan att få en returetikett via e-post. Beställningsnumret ser ut på följande sätt: COM0000

Alternativt kan du använda vårt standardformulär för ångerrätt när du returnerar dina varor. 

Observera att det tillkommer en returavgift som varierar beroende på var paketet ursprungligen levererades.

Europa: €10
Danmark: 39 DKK
Norge: 120 NOK

Returavgiften dras automatiskt av från din återbetalning när vi har tagit emot returen.

* Tyvärr stöder vi inte en förbetald returetikett för dessa länder: 
Australien, Malta, Kanada, Schweiz, Storbritannien och USA.

Om du vill returnera din vara från ett av dessa länder, vänligen kontakta ditt lokala postkontor för att skicka varan till vår lageradress som anges i våra villkor.

När du returnerar varor bör du se till att de är ordentligt förpackade. Du är personligen ansvarig för paketet/artiklarna tills vi tar emot det/dem. Spara därför ditt portokvitto och eventuellt spårningsnummer.

Viktigt att tänka på! Om du har flera beställningar som du vill returnera kan du inte skicka dem i ett paket. Du måste skicka beställningarna separat med den returetikett som hör till beställningen. Om du inte gör detta kan vi inte återbetala din beställning.

Om du vill returnera din vara från något av nedanstående länder, vänligen kontakta ditt lokala postkontor för att skicka varan till vår lageradress:

KnowledgeCotton Apparel A/S
Transportcenter Allé 4-10
DK-7400 Herning
Danmark
Uppmärksamhet: Textile Logistics


Förlorar din rätt att returnera varor
Du kan få endast en partiell återbetalning, eller ingen återbetalning alls om värdet på varorna har minskat på grund av:

- Du har faktiskt använt objektet
- Varan har tagit upp en lukt som parfym eller rök eller visar andra tecken på användning/slitage
- Den skadades medan du var ansvarig för den
- Du hanterade artiklarna på ett sätt som inte var nödvändigt för att fastställa artiklarnas karaktär och egenskaper och hur de fungerar
- Du följde inte begränsningarna i rätten att ändra dig när det gäller sigill, produkttyp etc.
- Produktens försegling eller förpackning saknas eller är väsentligt skadad i en sådan utsträckning att det påverkar produktens värde.

Observera: Alla varor måste returneras i samma skick som när du tog emot dem. Det innebär att varorna inte får vara skadade, smutsiga eller använda (förutom att du provar dem) och att alla prislappar och etiketter måste vara intakta.

Återbetalning
När din retur har tagits emot på vårt lager kommer vi att behandla den så snart som möjligt och återbetala din betalning. Observera att det kan ta upp till 14 dagar för oss att återbetala dina pengar från det att du returnerar din beställning. Observera att PayPal har en handläggningstid på 30 dagar.
Du kommer att få ett bekräftelsemail från oss så snart din retur har behandlats. Detta belopp överförs alltid till samma betalningsmetod som du använde för att betala för ditt köp. När du får pengarna på ditt konto beror på din bank och den betalningsmetod som du använde när du gjorde din beställning.

Utbyte
Tyvärr är det inte möjligt att byta ut varor. Du kan dock returnera din beställning och vi återbetalar då ditt köp så att du kan göra en ny beställning. Varor i vår rea eller som köpts med rabattkod kan endast beställas om med samma erbjudande om erbjudandepriserna fortfarande gäller i butiken.


6. Klagomål

Ditt köp omfattas av dansk köplag, inklusive bestämmelserna om fel. Det innebär att du kan få pengarna tillbaka om din reklamation är befogad och felet inte har uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller annat beteende som leder till skada.

Du måste lämna in din reklamation inom en "rimlig tid" efter att du har upptäckt produktfelet. Vi rekommenderar att du skickar in din reklamation så snabbt som möjligt. Du kan lämna in ett klagomål genom att skicka ett e-postmeddelande till vår kundtjänst. När du gör en reklamation ber vi dig att beskriva problemet så detaljerat som möjligt, bifoga ett foto av problemet och ange ditt ordernummer. Beroende på vilken situation det gäller kommer du att få ytterligare instruktioner.

Kom ihåg att varan alltid måste skickas i korrekt förpackning och att du alltid måste få ett kvitto på det. Detta är ditt bevis på att du har returnerat varan. Om du har ett klagomål kommer vi att ge dig en returetikett där frakten redan har betalats.


7. Personuppgifter

Dina personuppgifter behandlas konfidentiellt. Läs vår integritetspolicy, som förklarar hur vi använder de personuppgifter som du lämnar till oss i samband med beställningsprocessen och din användning av webbplatsen i allmänhet.


8. Cookies

Genom att använda webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies. En cookie är en liten datafil som vi placerar på din dator för att göra din upplevelse av webbplatsen mer personlig. Vissa av de cookies som vi samlar in kan komma att publiceras, men då i anonym form, t.ex. "Antal besökare på webbplatsen", "Hur lång tid du tillbringade på webbplatsen" osv. Du kan när som helst ändra din acceptans av cookies på webbplatsen. Du kan också radera cookies på din dator via den webbläsare du använder. Om du har valt att inte acceptera cookies i din webbläsare kommer du inte att kunna använda vår webbplats optimalt eftersom flera sidor kanske inte är tillgängliga.


9. Tillämplig lag och plats

Alla avtal som ingås mellan oss enligt dessa villkor ska regleras av dansk lag. Alla tvister som uppstår i samband med vårt avtal, inklusive avtalets existens eller giltighet, ska hänskjutas till en behörig domstol i Danmark.



10. Rätt att lämna in klagomål

Du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst om du har några klagomål på en vara som du har köpt från oss. Vår kundtjänst kan kontaktas via telefon, e-post och via vårt kontaktformulär. Kunder som är bosatta i ett EU-land kan kontakta ECC Nets, som kan hjälpa till med att genomdriva dina konsumenträttigheter. ECC Net kan kontaktas här: https://www.eccnet.eu/


11. Med förbehåll för ändringar

KnowledgeCotton Apparel kan ändra villkoren utan föregående meddelande genom att publicera de reviderade villkoren på webbplatsen. De villkor som finns tillgängliga på webbplatsen vid den tidpunkt då du gör din beställning på webbplatsen är tillämpliga på det köpet.


Revideringsdatum: 19 augusti 2025