Nordisk surfare and Friend of Knowledge

I tretton år var Tim Latte professionell surfare och reste världen över för att tävla med de bästa på touren. Så här i efterhand avslöjar Tim att han egentligen aldrig gillade att tävla. ”Jag gjorde det för att jag älskar att surfa och tävlandet var ett sätt för mig att kunna leva på det”.

Tim är född och uppvuxen i Stockholm. För att komma från ett land som inte är känt för sina vågor så har han gjort en smått otrolig resa. Som liten testade Tim flera olika sporter men hittade aldrig riktigt rätt. Istället var det genom sin pappa, en före detta livräddare och elitsimmare, som han fick upp ögonen för surfen.

På Fuerteventura, när jag var tolv år, provade jag att surfa för första gången. Resten är historia. Från den dagen handlade allt bara om surf. Mitt mål var att bli professionell surfare och jag scoutade runt för att hitta vägar att göra surfen till mitt liv.” 

Ett år efter att Tim surfat för första gången åkte han på sin första tävling. Två år senare, när han var 14, deltog han på World Surfing Games. Därefter representerade Tim Latte Svenska Surflandslaget från 2006 till 2018.

Läs mer

En värld av berättelser

Jag kom in i det här som underdog, en kille från ett litet land som inte har några vågor. Men vi satsade hårt på surfingen då och tävlade över hela världen. Det blev mycket resor under många år och det var väl kanske resandet jag tröttnade lite på. För att du ska kunna leva på surfen så måste du tävla väldigt mycket, trodde jag i alla fall. Man reser till alla dessa fina platser, men inte för att upptäcka dem, ta del av kulturen och lära känna människorna, utan för att vinna tävlingar och dra vidare. Jag kände att jag missade mycket. När jag tänker tillbaka på det så var det nog aldrig riktigt min grej att tävla. Jag gjorde det för att jag älskar surfingen.” 

Efter VM 2018 hoppade Tim av touren och lade ner tävlandet. Beslutet som vuxit fram handlade också om att surfing blev en OS gren, något som Tim inte sympatiserar med. Han menar att det blir för stort och kommersiellt. Men under sin tid som professionell surfare hade Tim börjat utveckla ett annat intresse.

När jag var i surfcirkusen så var det mycket samarbeten med sponsorer och fotografer och det gjorde mig intresserad av medieproduktion och marknadsföring. Jag är också en historie- och geografinörd. När jag reser till platser vill jag uppleva kulturen, språket och besöka historiska platser. Allt sådant som man missar när man bara åker runt och tävlar. Då insåg jag att jag kan jobba med storytellning istället, där jag kan få plats för surfingen och allt det andra också i mina resor. Jag får möjlighet att lyfta in andra människor i berättelserna, det behöver inte längre bara handla om mig själv.”

Läs mer

Intresse för hållbarhetsfrågor

Ett av de första filmprojekten som content creator gjorde Tim tillsammans med den indonesiske proffssurfaren Marlon Gerber. En god vän som Tim hade som förebild tidigt i sin karriär.

Det var ett kul projekt där vi flög in Marlon, som aldrig surfat i kalla vatten, direkt från Indonesien upp till Nordnorge. Tillsammans surfade vi i arktiska vatten mitt i vintern. Det var roligt att se en av de surfare jag själv sett upp till utsättas för en helt främmande miljö, där plötsligt jag var i mitt naturliga element och han fick kämpa. Sånt brinner jag för att göra. Lite udda historier och destinationer. Gärna kalla vatten. Ju konstigare platser, desto bättre.”

Tim insåg att han med sin bakgrund kunde få genomslag i sociala medier och såg det som en möjlighet att förmedla sin livsstil och sina berättelser. Där kom också intresset för miljöfrågor in naturligt. 

Det här med hållbarhet har vuxit på mig sedan 2014–2015. För mig som surfare är miljöproblemen något som är synligt i naturen. Vår planet består till 70 procent av vatten och vi har behandlat våra hav som sopkorgar i decennier. Som surfare ser vi förändringarna i haven. Jag har aldrig förstått varför man inte kan ta hand om sitt skräp och ha en ordentlig sophantering. Att man inte förstår hur engångsprodukter, plaster, fisknät och utsläpp av kemikalier förstör haven så att vi inte ens kan äta fisken på grund av alla mikroplaster och gifter."

Läs mer

Skapa medvetenhet

Jag har också sett med egna ögon hur klimatet förändrats. Vi som vintersurfar har sett att vintrarna blivit allt mildare och hur allt fler sydliga stormar drar upp över Östersjön. Jag har pratat med meteorologer som berättar att det har med klimatförändringarna att göra, där fler stormar med varmluft kommer upp söderifrån. Visst, det blir mer surf för oss nordbor men det är kass för klimatet.” 

Tim menar att människor måste få upp ögonen för hur det ser ut och förstå varför vi inte kan behandla naturen så här. 

Jag tänker att vi måste jobba med awareness. Men det är svårt att förändra människors syn på naturen om de aldrig är därute och får uppleva det själva. Därför har det varit ett mål för mig att samarbeta med varumärken som både jobbar hållbart och som lyfter fram friluftslivet, där jag kan dela med mig av naturupplevelser som kan väcka engagemang.”

Läs mer

Inspirera människor att bli mer aktiva

Tim väljer framför allt samarbeten med hållbara varumärken och outdoor-företag som vill främja friluftsliv och inspirera människor att vilja vara ute och röra på sig. 

Det var så jag kom i kontakt med KnowledgeCotton Apparel. Jag gillade deras grejer och såg att de var på riktigt, så jag hörde av mig. Jag tyckte att det kändes kul med ett företag från Skandinavien eftersom jag själv kommer därifrån. Jag fick ett väldigt fint bemötande och när jag hörde om deras historia, där de började jobba med hållbarhet långt före alla andra, faktiskt innan det ens var en fråga, så blev jag väldigt fascinerad. Det är inte många företag som har kunskap och innovation i ryggraden på samma sätt som KnowledgeCotton Apparel har.” 

Tim menar att samarbetet kändes självklart redan från start. Han ser sig inte bara som en Friends of Knowledge-ambassadör utan betonar att han vill hjälpa företaget att nå sina mål. 

Jag gillar att KnowledgeCotton Apparel går före och visar att det faktiskt går att göra kläder på ett hållbart sätt med kunskap och innovation. De gör jobbet från grunden och är helt transparenta med materialens ursprung och hur de jobbar. Sedan är det lätt att gilla Knowledge grejer också. Skandinavisk design som funkar i olika miljöer. Det behöver inte vara performance-grejer men det ska funka för en aktiv livsstil. Den attityd som Knowledge representerar känns självklar, tycker jag. Så borde alla jobba."